Je ziet het wel vaker tegenwoordig. Menukaarten waarop duidelijk wordt aangegeven of er gluten of noten in het gerecht verwerkt zijn Wat betekent dit nu juist?
Kans op voedselallergie
Gluten, schaaldieren, eieren en noten. Het zijn allemaal allergenen. Een allergeen is een bepaald eiwit dat allergische reacties kan opwekken. Bij mensen met een voedselallergie reageert het afweersysteem abnormaal sterk op bepaalde eiwitten. Dit kan verschillende allergische reacties veroorzaken zoals jeuk, zwellingen en overgeven. Bij sommige mensen kan dit zelfs tot bewusteloosheid en levensbedreigende omstandigheden leiden. Mensen die onder een zware voedselallergie lijden, moeten daarom op elk moment weten welke producten er in welk gerecht verwerkt zijn.
Een duidelijke allergenenlijst
De Europese Unie heeft daarom de zogenaamde “allergenenwet” in het leven geroepen. Deze wet verplicht alle horecaondernemers om een allergenenlijst aan de gasten te geven indien ze daarom vragen. Dit geldt zowel voor restaurants als voor snackbars en lunchrooms.
Op deze allergenenlijst moeten alle allergenen die gebruikt werden bij de bereiding van een gerecht vermeld worden. De wetgeving geldt voor de voedselallergenen die de zwaarste allergische reacties veroorzaken, namelijk glutenbevattende granen, schaaldieren, eieren, vis, pinda, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, zwaveldioxide, lupine en weekdieren.
Mondeling of schriftelijk
Een zaak kan er voor kiezen de klant mondeling of schriftelijk over de allergenenlijst te informeren. Kiezen ze voor een schriftelijke of elektronische optie, kan dit zowel op de menukaart als via een digitale informatiefolder gebeuren. Het moet wel meteen duidelijk zijn voor elke klant waar de informatie te vinden is. Wordt de informatie over de allergenen mondeling doorgegeven, moet het duidelijk in de zaak aangegeven zijn dat de klanten zich met alle vragen tot het personeel kunnen wenden. Deze melding kan zowel aan de muur als op de menukaart geplaatst worden.
Het gevaar niet onderschatten
Een correcte en duidelijke allergenenlijst is uitermate belangrijk. Een klant met een zware voedselallergie mag absoluut geen verkeerd gerecht krijgen. Daarom kiezen veel horecaondernemers ook voor een speciale melding als een gerecht eventueel sporen van een bepaald allergeen kan bevatten. Zo nemen ze het zeker voor het onzekere en vermijden ze ongewenste allergische reacties. Elke horecazaak zou ook steeds het voltallige personeel moeten trainen, zodat ze elke mogelijke vraag kunnen beantwoorden. Voedselallergenen mogen echt niet onderschat worden, een allergische reactie kan immers heel zware gevolgen met zich meebrengen.